"Hverdager er de flotteste. De er fulle av eventyr." A.C.Westly

torsdag 23. september 2010

Hva kan en bruke nyper til?

Søndagsturens fangst var altså en god del slåpebær, som jeg (kanskje...) skal lage likør av. Det er bra saker, har jeg hørt...
Men alle de flotte, røde nypene vi fant...hva kan vi egentlig bruke dem til...?
Jeg husker at jeg likte godt både nypesuppe med krem og nypeekstrakt med varmt vann og honning som barn...Mine unger griner på nesa av begge deler. Jeg prøvde en gang å rense nyper for å sylte dem. Det tok masse tid, og jeg syntes jeg klødde over hele kroppen i mange dager etterpå, - så noe syltetøy ble det aldri..
I år ble et nytt forsøk gjort, - nyper og blomstertråd viklet sammen til et lite, rødt nype-hjerte! 
Nå henger eksperimentet i gangen, - og ser jo ikke helt stygt ut...??
Så får vi se hvor lenge de holder seg, før de begynner å skrumpe sammen...

Ha en god torsdags kveld!

5 kommentarer:

  1. For en lur idè, og kjempefintble det også.

    Det skal jeg prøve jeg også, tusen takk for tips!

    Hilsen fra Mimmi-Leone

    SvarSlett
  2. Herlig! Du er kreativ. :-)

    SvarSlett
  3. Kjempefint hjerte! Sånt fikk jeg lyst til å lage, for å hege på ytterdøren :)

    Ha en flott helg!

    SvarSlett
  4. Så vakkert - alltid nydelige ting i naturen - gjelder bare å ha et øye for å se de, det gjør tydeligvis du..
    Jeg plukker nyper, tørker de i varmluftsovn (hele, uten å rense), gjerne med døren litt på gløtt - blir nydelig nypete på mørke høstkvelder.. Lykke til om du vil prøve.
    Klem Cleo

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...