"Hverdager er de flotteste. De er fulle av eventyr." A.C.Westly

onsdag 24. februar 2010

Ryddesjau i bokhyllene


Bokhyllene har fått gjennomgå de siste dagene. En av utfordringene med å bo i lite hus er kravet til sterk selvsensur med tanke på hva som kommer innenfor husets fire vegger. Bokhyller har også begrenset med plass, - nå var det tid for ommøblering, rydd og kast!
Å kaste bøker faller mange tungt for brystet. Bokhyller har en sterk symboleffekt for mange. Jeg hørte en fyr på radioen her om dagen som omtalte boksamlingene våre som "kulturelle pokaler". Egentlig en god beskrivelse, - de symboliserer på en måte hvem vi er og hva vi står for. Min bokhylle er ikke så gjennomtenkt som jeg gjerne skulle sett at denn var. Den består av titler delvis kjøpt, delvis etter flere år i bokklubben, delvis fått som gaver. Drømmebokhylla derimot skulle vært sirlig samlet av alle de bøker som jeg vikelig kan stå inne for. Mange av mine største leseopplelvelser har jeg fått gjennom lånte bøker. Egentlig ville jeg gått og kjøpt de bøkene etterpå, - for å ha den gode boka i samlingen. Men så kjøper man seg jo ikke bøker man alt har lest.....
Om det var en ting jeg fikk ta med meg på en øde øy, måtte det være min røde PAL. Den bærer jeg med meg fra rom til rom, passe liten og robust. Jeg elsker P2 og håper aldri NRK finner på å tukle med den kanalen! Til jul fikk krabbeluremannen samlingen "1001 bøker du må lese før du dør "! Så nå har han litt å gjøre resten av sitt liv, ... og rekker han mer er det bare å gyve løs på de tusen platene og filmene som også skal konsumeres for å ha skaffet seg den nødvendige kulturelle kapital... det er et slit å følge med...:)
Jeg styrer gjerne unna Mammut-salg og andre boksalg pga. sterkt begrenset plass i bokhyllene. Men i år var det en tittel på salg som jeg lenge har tenkt jeg skulle hatt i hus. "Den lille prinsen" er en av klassikerne jeg ikke har kjennskap til, - og når den nå kom på Mammut-salg ble den innkjøpt! Nå er det noen bøker på kjøkkenet, i stua, i gangen og på badet, - sortert delvis etter alfabet, etter farger og etter fallende høyder... Litt av alt, - passe ukonsekvent!
Ha en god, lesende onsdag!

4 kommentarer:

  1. Så koselig å lese noen bok innlegg=D
    Vi har heller ikke så stor plass. 40kvm og ca. 1000 bøker. Her er det m.a.o bøkene som står i sentrum. Nå skal det sies at vi ikke har TV da, og at vi bare er to personer som bor i denne leiligheten. Men. Jeg har fortsatt litt problemer med å holde meg unna virkelig gode tilbud.
    Da hjelper det ikke at man jobber i bokhandel skal jeg si deg!

    Og den lille prinsen er svært søt.
    Spesielt den delen når han møter reven.

    SvarSlett
  2. Hei krabbelure
    Flott bokinnlegg! " Våre kulturelle pokaler", den kan jeg like. Tror jeg skal bruke det uttrykket blant 6. og 7. klassingene jeg ofte har.
    Kommer jeg inn i et nytt hjem skal jeg innrømme at jeg alltid får "sneket" meg bort til bokhyllene og lest på bokrygger. Det er spennende å se hva andre leser.
    Selv samler jeg på historiebøker, kunstbøker og matbøker. Jeg elsker å lese romaner, men de kjøpes ofte på salg eller lånes på biblioteket. Jeg kjøper nok ofter en historiebok jeg kan lese og bla i mange ganger.
    Ha en kulturell, herlig dag!
    Klem kaspara

    SvarSlett
  3. Ohh, er mamutsalget i gang!! Her er det også trangt for bøkene - foreløpig. Men det blir kanskje noen til alikevel:P Jeg klarer heller ikke kaste bøker, men leverer dem på Fretex - spesielt pocket. En gang leverte jeg ei bok som hadde "sex" i tittelen, da blei det store øyer på dama bak disken :D

    SvarSlett
  4. Ah sjelefrende.....Du vet jeg elsker bøkene mine :DD....
    Et deilig innlegg!

    Den lille prinsen har jeg også her. En søt bok!
    Klem klem

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...