"Hverdager er de flotteste. De er fulle av eventyr." A.C.Westly

mandag 13. februar 2012

Krabbelures eggesalat.


Eggesalat er aldri feil.
Dagene med eggesalat i kjøleskapet er gode dager, - samme om de er hverdag eller ferie.

Eggesalat kan lages mild og snill for små  ganer, - og sprekes opp med rå løk og purre for voksne som lilker litt mere smak.
Jeg har ikke noen fast oppskrift, - og egentlig er det far i huset som er eggesalatmesteren.
Men når jeg lager min eggesalat gjør jeg omtrent slik:

Skru på radioen og nynn en sang mens du setter over en kjele med vann.
Kok opp egg ettersom hvor mange dere er i familien og hvor skeptisk du er til dette, - jeg tar aldri mindre enn 6 egg. De hardkokes, kjøles ned og skallet tas av. 

Finn fram din yndlings-hakke-fjel og din yndlings-hakke-kniv. Smør deg med litt tålmodighet og hakk i vei så smått du nesten klarer:
eggene
en halv løk og/eller en bit purre.

Bland det sammen med en liten boks mais.
Rør det sammen med en pakke majones av et merke du liker, - og blir det for tykt spe med litt, - bare ørlittegrann melk.


Salaten spises med en gang, - men blir bare bedre av å stå et par døgn i kjøleskap.
Jeg aner ikke hvor lenge den holder seg. Hos oss blir den alltid borte fort!
Eggesalat på hjemmebakte knekkebrød - og jeg føler meg litt sunn til hverdags.
Eggesalat på varme rundstykker med smør, - og det er himmelrike i helga.

- God mandag !

6 kommentarer:

  1. Nam, takk for oppskrift. Den tror jeg jammen jeg skal prøve!

    SvarSlett
  2. Hei på deg!

    Herlig blogg du har :)
    Nå ble jeg egentlig litt sulten, selv om jeg skal legge meg nå.. egg er så inmari godt!
    Takk for inspirasjonen, i morgen tidlig skal jeg lage eggesalat og ta med på jobben.

    hilsen melissa

    SvarSlett
  3. Ja, eggesalat er digg på skiva eller knekkebrødet - godt med noe annet enn det som kan kjøpes i butikken :-)

    SvarSlett
  4. Eggesalat, eller eggehakk som det heter her i huset går ned på høykant. Du har kuleste boksen til den da :D
    (Et lite tips, jeg har konkurranse på bloggen nå :) )

    SvarSlett
  5. mmmmmm, dette så og hørtes skikkelig snadder ut!!! Jeg elsker både egg, mais og løk så dette MÅ da være noe for meg!! Oppskrifta er lagret og skal prøves!! Gleder meg! Tusen takk!! Klæm :0)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...