"Hverdager er de flotteste. De er fulle av eventyr." A.C.Westly

søndag 11. september 2011

Lykken kom !


I dag kom lykken i vårt hus. Noen minutter var den der, skimrende og dirrende.
Et prosjekt som har pågått over måneder ble sluttført. Veslas og mors sommerfuglsamling.


Det begynte i starten på sommerferien. Vi visste at det kom til å bli en hjemme-sommer, og at de voksne måtte arbeide på tomta en hel del. Så kom mor på at kanskje vesla kunne ha moro av å samle sommerfugler i ferien...


Det ligger nok en nedarvet interesse for alt både botanikk og ...hva heter det, zologi...? i vår familie. Ingen har noen gang levd av det, men alle fire generasjoner av jenter: vesla, mor, mormor og oldermor er veldig fascinerte av natur, arter og navn. - og så elsker vi vakre naturillustrasjoner. Gleden var stor da mormor i sommer lot oss låne hennes fantastiske insektsbok. For et kunstverk, med sine UTROLIGE illustrasjoner ! Den anbefales alle som kommer over den...


Vi dro på biblioteket og lærte en DIY metode for samling og preparering. Mannen på apoteket så to ganger på oss over brillekanten da vi sa vi skulle kjøpe Eter...


Duverden så moro vi fikk det , både små og store, med å jakte rundt i åker og eng i sommer! 
De er ikke så lette å fange som man skulle tro, sommerfuglene, og godt er det for dem.
- Og vi tok selvsagt ikke mer enn en av hver art. 


På Panduro fant vi noen furu-rammer som hadde den nødvendige "foringen" fram til glasset slik at insektene fikk plass. Vi malte dem hvite, og i kveld var samlingen tørr nok til å kunne monteres.


Med pinsett og små to-sidige limputer ble de satt opp, en etter en...så skjøre og lette at vi måtte holde pusten. Det ble så fint!!! - Lykken kom til oss begge. Vesla og mor strålte om kapp, og måtte se på dem igjen og igjen i hele kveld !
Kanskje synes du det er en fryktelig ting vi har gjort ?
Sommerfuglene har liv, som vi har tatt til egen glede. Det skammer vi oss litt over.
Samtidig har vår samling gjort oss mye mer erbødige, kunnskapsrike og respektfulle for sommerfuglene. Kan man se det som noe bra ?

Uansett, og alle våre kvaler til tross....
Når måneder med tålmodig arbeid i kveld ble ferdigstillt var det en god følelse.
I morgen skal de opp på veggen, og glede oss alle gjennom høsten og vinteren.

5 kommentarer:

  1. Å - dette er jo fantastisk! En gang i tiden laget jeg også en slik stor insektssamling, som skoleoppgave da jeg gikk på skole i USA. 300 eksemplarer skulle samles og ordnes. Jeg husker jo alt nå når jeg leser dine beskrivelser. Dette skal jeg huske til mine små naturbarn til neste sommer!

    SvarSlett
  2. Resultatet ble kjempebra! Og dere er jo ikke de første til å gjøre noe slikt. Moro å lese om at dette er noe som fremdeles blir gjort, og for en fin ting å gjøre for mor og datter :)

    SvarSlett
  3. En ting er sikkert og det er at dere har stor tolmodighet begge to for makan til putle arbeid skal en lete lenge etter.Så utrolig forsiktig dere har var for å ikke ødelege de vakre vingene. Hedig er jeg som kan komme å beundre den vakre samlingen nede hos dere. Gleder meg til å se den real nå når den er fedig. Hilsen en imponert fan.

    SvarSlett
  4. Så fint det ble! Jeg ønsker meg egentlig sånne rammer med sommerfugler inni. -Og ekstra stas må det jo være når man har fanget dem selv!
    ..Men jeg tror ikke jeg klarer det..desverre for meg, og heldigvis for sommerfuglene;)

    SvarSlett
  5. Så gøy det ser ut! Kjempetips til oss med barn :-) Må bare huske det til neste sommer ;-)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...