"Hverdager er de flotteste. De er fulle av eventyr." A.C.Westly

søndag 4. september 2011

Grønne blader på tungen.


Urtebeddet mitt har gitt oss mye glede i sommer. Det er med lettere sorg jeg ser at sesongen er på hell, og at det bare er noen få uker igjen av årets avling.


Vi har brukt ferskt krydder i mange kombinasjoner. Diverse salater, garnityr, drikker og ikke minst pestoer har vært prøvd ut til stor glede (for de voksne:).


Mynten har jeg ikke så mange bruksområder til, - men den er vakker og frisk, og utrolig voksevillig !!! Av en vennlig dame jeg møtte for mange år siden lærte jeg å trakte te på friske blader. Det er så godt, at det forsvarer en mynte i seg selv.


Å fylle opp en tekopp med grønne, friske skudd, - la trekke i skåldhett vann og søte med en skje honning...bare tilberedning og lukten er renselse for kropp og sjel. Drikken blir virkelig frisk og behagelig, og man føler seg vel etterpå. Jeg leste et sted at myntete kunne anbefales etter et kraftig måltid, - og det tror jeg så gjerne. 


Jeg er ikke klar for høsten ennå. 
I år ble jeg ikke helt ferdig med sommeren før den var over.
I min hage er det fortsatt knopper som ikke er sprunget ut.
Jeg har ennå ikke gitt opp håpet om noen varme dager og sol i september...

God søndag fra meg.

3 kommentarer:

  1. For en inspirerende blogg du har! Koselig og se hvordan du og resten av krabbelurefamilien har det :)

    SvarSlett
  2. Hakket mynte er kjempegodt i hjemmelagede kjøttboller - bildene dine inspirerer meg til å lage urtebed neste sommer... :)

    SvarSlett
  3. Det er godt i omelett også. Men ikke peppermynte (den med tannkremsmak...)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...